Még mielőtt kivernénk a biztosítékot sokaknál, bejegyzésünkben nem szeretnénk az ingyenesen, olcsón, okosban, bejárás nélkül ,,szerezhető” hajóvezetői engedélyekről beszámolni. Sőt… 5 ok, amiért érdemes valóban részt venni mind az elméleti, mind a gyakorlati képzéseken:
FELELŐSSÉG
-legyen szó akár belvízi akár tengeri hajóvezetői engedélyről, a felelősség minden esetben nagy egy hajóbérlésnél azon túl, hogy nagy az anyagi kockázat is, emberekről/ barátainkról, családtagjaink életéről is szó van.
Aki már hajózott, bizonyára tudja, hogy egy hajóvezető dolga nem csak abból áll, hogy fogja a kormányt. Vészhelyzetben ugyanúgy toppon kell lennie, higgadtnak kell maradnia, ez pedig csak akkor sikerülhet, ha kellő tudással és tapasztalattal rendelkezik.
TAPASZTALAT
-bár tengeri jogosítványt gyakorlat nélkül szerezhetünk, de minden esetben hangsúlyozzuk mi is , hogy ez csak egy papír, az igazi tudáshoz rengeteg tapasztalatot kell
gyűjteni, ami leginkább úgy szerezhető meg, hogy már tapasztalt hajóvezető mellett segédkezünk, és minél több mérföldet gyűjtünk. Természetesen kellenek a saját
tapasztalatok, de jobb ha bizonyos alapokat az ember nem a saját kárán tanul meg.
JOGOSÍTVÁNY VISSZAUTASÍTÁSA
-a mai napig találkozunk olyan megkeresésekkel, miszerint hallottuk, hogy régen is lehetett csak úgy venni jogosítványt. Ezek az idők lejártak, sőt ezen jogosítványokat máshogy is jelölték meg, és a hajóbérlésnél azon túl, hogy nagyon kellemetlen egy ilyen jogosítványt felmutatni, még a hajóbérléstől is eleshetünk.
A LÁTSZAT CSAL
-sokan esnek abba a hibába, hogy távolról olyan egyszerűnek tűnik ez a hajóvezetés. Az ember kifut a kikötőből és… itt kezdődnek a gondok, az elindulással. Aki járt már kikötőben bizonyára tudja, hogy nagyon szűk helyeken kell sokszor manőverezni, és mivel nem mi döntjük el, hogy hova állunk be, így az is előfordulhat, hogy 2 hajó közé kell ,,bepréselnünk” a hajót, és utána így is kell kiállni. A mooring kötél pedig még tapasztalt hajóvezetőknek is mumusa szokott lenni. De ha tovább megyünk, akkor is gondolhatnánk, hogy majd szépen elmotorozgatunk, elvitorlázgatunk. A baj sosem itt kezdődik, hanem mikor tapasztalatlanul esetleg nem nézünk időjárást, vagy éppenséggel az út közepén ér a vihar. Kérünk mindenkit, hogy kezelje a hajók vezetését is úgy, mint egy autó / repülő vezetését. Azt sem kötünk el csak úgy, mondván milyen egyszerűnek tűnik.
TUDOK MÁR HAJÓT VEZETNI, CSAK A PAPÍR KELL
-szintén többször elhangzó mondat. Sosem vonjuk kétségbe senki tudását, de! J Nagy különbség van a Balatonon és a tengeren szerzett tudás között is, ha van rá lehetőségünk, akkor az adott térségben jártas illetővel vágjunk először bele a kalandba.
-amennyiben a tapasztalatod már megvan, úgy javasoljuk az 1 napos tanfolyam elvégzését, ez a lehető leggyorsabb eljárás. Sajnos belvízen ez nem működik, ha volt is lehetőséged arra,hogy ismerősöd mellett elsajátítsd a gyakorlatot, akkor is végig kell járni az oktatást, aminek elég szigorúan vezetett jelenléti íve van. Akkor vágj bele, ha tudod, hogy be is tudsz járni az órákra.
-előfordul, hogy valaki csak kisebb motorcsónakot szeretne bérelni, és úgy gondolja, hogy ennek a vezetésével megbirkózik akkor is, ha még életében nem látott hajót, és nem volt még vízen. Nos, a vezetése valóban a kisebb motorcsónakoknak nem egy nagy ördöngösség, és természetesen kérhetünk segítséget az adott bázistól, akitől a csónakot béreljük, de ahhoz, hogy elkerüljük a baleseteket,
részt tudjunk venni a vízi forgalomba, ehhez is szükségesek alap ismeretek, amiket szintén az 1 napos képzésen lehet elsajátítani.