Egyre több ügyfelünk dönt úgy, hogy kicsit távolabb merészkedik, és túllép Horvátország már jól megszokott és bejáratott útvonalain. Ekkor jön az ötletelés, hogy merre is induljon, repülővel, vagy autóval vágjon neki a nagy útnak, és ha már megszületett a döntés, hogy Görögország legyen az úticél, akkor mégis merre hajózzon? Adunk egy kis segítséget, hogy szerintünk merre érdemes. Íme :-)
Hosszú autózás után érkeztünk meg Lefkas (Lefkada) északi részen található Lefkas Marinába. Délelőtt 11 volt még csak, azért bejelentkeztünk a charter cégnél, tudják itt vagyunk. :) Nagyon készségesen mondták, hogy egy óra múlva elkészülnek a takarítással, utána kezdhetjük a check-int. / Lássuk be igen ritka, hogy egy hajó délre tip-top állapotban készen álljon./
Így volt időnk a marinában körbenézni, bevásárolni a marina területén belül üzemelő szupermarketben. Nagyon közel található egy piac is friss gyümölcsökkel, zöldségekkel és rengeteg étterem a parton. A kikötőben a parkolás ingyenes./plusz egy jó pont/
Másfél óra múlva visszamentünk az irodába és gyorsan elintéztük papírmunkát. Ezután mehettünk is a hajónkhoz. Bepakoltunk és vártunk az átadás-átvétel gyakorlati részére. Minden simán ment, minden kérdésünkre kaptunk választ és az apróbb hiányosságokat is hamar pótolták. Fél háromkor kihajóztunk Kefalónia felé.
Az első két és fél tengeri mérföldet egy szűk csatornán lehet megtenni laterális jelzések között. A csatorna vége felé a bal oldalon régi hajóroncsok láthatóak.
Lefkas keleti partja mentén haladunk dél felé, balról először a Skorpió sziget ( Onassis tulajdona volt), majd Meganisi sziget következik. Lefkas dél-keleti sarkánál dél-nyugat felé vesszük az irányt, megcélozva Ithaka észak-nyugati csücskét. A jellemző szél észak-nyugati, amit Lefkas jól leárnyékol, de sajnos a sziget alatt sem tudtunk vitorlát bontani, annyira gyengén fújt. Az Ithaka-csatornán már csak 11 tengeri mérföld és megérkezünk Effímia kikötőjébe. Csendes kis öbölben találjuk magunkat, a partfal tele vitorlással, így 4 méter mély vízben horgonyzunk. Kis pihenés után kibocizunk a partra és keresünk egy szimpatikus éttermet a sok közül. Vacsora után rövid séta, majd visszamegyünk a hajónkra. Hamar elcsendesedünk, hosszú napunk volt.
Másnap reggel a közeli Illy kávézóban ültünk le ébredezni. A kávénk mellé nagyon finom narancsos piskóta félét kaptunk, szerintünk házi készítésű volt.
Reggeli után folytattuk utunkat Zakhyntos felé. Kb. fél óra hajózás után lehorgonyoztunk Antisamos strand előtt. A tenger gyönyörű kék és tiszta ezen a strandon, mely fölött fantasztikusan zöld erdő terül el. A strand érdekessége még, hogy a Corelli kapitány mandolinja című film (Nicolas Cage, Penèlope Cruz, Christian Bale) több jelenetét is itt forgatták. Egy kis fürdőzés és a horgony felhúzása után dél felé haladunk, szél sajnos továbbra sincs, így motorozunk egészen Kefalónia déli oldaláig, ahol a nyílt tenger felől 20 csomós szél fújt nyugat felől. Felhúztuk a vitorlákat végre. Egy óra múlva megkezdtük a kikötést St. Nicolas öblében. Volt szabad hely a partfalon, horgonyt leengedve, farral tudtunk kikötni. A "marinát" Dimitris üzemelteti, ingyen. A vizet és az elektromos áramot a közeli étterem biztosítja, ahol még zuhanyozni is lehet. A nem kötelező fizetség az éttermi fogyasztás. 20€-t fizettünk fejenként aperitiffel, előétellel, főétellel és italokkal együtt. Igazán megérte! :) Az étterem tulajdonosa segített autót bérelni másnapra, mert a tervünk az volt, hogy a szárazföldön járjuk be Zakhyntos szigetét.
Másnap reggel el is indultunk. Első megállónk a sziget északi szélét jelző régi vilagítótoronynál volt, ahonnan szép a kilátás Kefaloniára, majd tovább autózunk a híres Navagio öbölhöz, hogy fentről megnézhessük a hajóroncsot. A nap dél körül világítja meg teljesen az öblöt, ekkor a legszebb látvány.
Innen tovább haladtunk a sziget belseje felé, ahol két településen maradtak épen épületek az 1953-as földrengésben. A sziget összes többi épülete megsemmisült.
Porto Limnionas következett, ez egy szűk szurdok, ahol strandolni lehet. A szurdok oldalán egy étterem, napozóágyakkal, napernyőkkel várja a nyaralókat. Erős hullamzásban nem tűnt veszélytelennek a fürdőzés, de gyönyörű hely.Zakhyntos város volt a legnyüzsgőbb hely a szigeten, rengeteg turistaval, éttermekkel.
Este hat óra után érkeztünk vissza a hajónkhoz, pont egy kiadós eső után. És ennek az esőnek illetve az éppen változó időjárásnak köszönhetően az éjszaka erős hullámzás volt az öbölben. Nagyon vártuk a reggelt!
Reggeli után eloldottuk a farköteleket, felhúztuk a horgonyt és kihajóztunk St. Nicolas öbléből észak felé. Zakhyntos észak-keleti csücskénél található a helyi kék barlang, melyet délután szerettünk volna megnézni, előtte Navagio beach a terv.
Az egyre szűkülő öbölben a hullámok felerősödtek, nem volt egyszerű lehorgonyozni. A fiúk partraszálltak a dingivel, nem úszták meg szárazon. :) Megvártuk, amíg a nap teljesen bevilágítja a keskeny partot a hajóronccsal együtt és elindultunk vissza a kék barlanghoz.
Sajnos délutánra megváltoztak a körülmények, nem tudtunk biztonságosan lehorgonyozni a barlang előtti öbölben, így tovább hajóztunk Zakhyntos város felé. A kikötés itt is horgonyt leengedve, farkötelekkel a parthoz történt az észak-keleti móló belső oldalán. Áram és vízvételi lehetőség, vizesblokk is van. Ez utóbbi nem annyira tiszta, sőt... inkább a hajón zuhanyoztunk. A kikötői díj a helyi viszonyok között elég drága, 55€/hajó/éj. Elvegyültünk a turisták között, vacsoráztunk egy jót, aztán a hajón még megváltottuk a világot.
Másnap reggel Ithaka felé vettük az irányt szinte teljes szélcsendben, eseménytelenül haladtunk motorral. Ithakát elérve a keleti oldalán az első jónak tűnő öbölben lehorgonyoztunk. Ormos Pera Pagia a hely neve, gyönyörű, tágas, sok hajó tud horgonyozni a tagolt part közelében. Sok hajót láttunk horgonyozni az Ithaka és Lygia közötti szűk átjáróban is, ahol 4-5 méteres a vízmélység. Fürdőzés és ebéd után felhúztuk a horgonyt és elindultunk Vathi-ba. Hat óra körül érkeztünk meg ebbe az igen védett öbölbe, melyet a városka körülölel. Meglehetősen sok hajó érkezett velünk együtt és természetesen mindenki ki szeretett volna kötni. Nagyon sok hajónak van hely egészen az öböl legbelsőbb partjától jobbra a kis szigetig, amelyen zöld navigációs jel van, illetve a másik oldalon és az öböl közepén horgonyozni is biztonságosan lehet. Nekünk a komp kikötője mellett sikerült helyet találnunk. A kikötési mód a már megszokott horgony, farkötél. 5€-t kell fizetni egy éjszakára a kikötésért. Vizet lajtos kocsiból lehet vételezni, amennyiben szükséges, akkor üzemanyagot is mozgó benzinkútból. Zuhanyzási lehetőséget egy házban találtunk a parton, tábla jelzi és fejenként 3€-t kérnek az udvaron üldögélő idős hölgyek. Az esti sétánk során felfedeztük Odüsszeusz szobrát, a rengeteg szuvenírbolt kínálatát, és a szintén rengeteg étkezési lehetőséget.
Reggel kiültünk egy kellemes kávézóba a parton, aztán folytattuk utunkat észak felé. Szél tovabbra sem fújt, maradt a motorozás. Ithaka észak-keleti partjához közel, Frikes után lehorgonyoztunk egy szűk kis öbölben, csak egy hajónak van hely. Az előző nap bepácolt húsokkal, a grillsütővel, frissen kevert salátákkal, jól behűtött borokkal partra szálltunk. Az ebéd grillezése közben fürödtünk a most már kisajátított öblünkben, a kristálytiszta, meleg tengerben, napoztunk, volt aki felfedezte a meredek partot is.
Kipihenve az ebédkészítés és elfogyasztás fáradalmait elindultunk Lefkas egyik dél-keleti öblébe, a Syvota bay-be. Délelőtt már foglaltam helyet a Stavros étterem mólóján, ami " természetesen" ingyenes, áram és vízvételi lehetőséggel. Zuhanyzási lehetőséget az étterem biztosít, szintén ingyen. Kikötés után úsztunk és lazultunk kicsit, majd elmentünk vacsorázni. Az ouzoban flambírozott rák kitűnő választás volt.
Az utolsó napunk reggelén kelet felé indultunk, Meganisi keleti partja mentén szerettünk volna behajózni a Lefkas felé vezető szűk csatornába. Nem volt kimondottan izgalmas, lehet, érdemesebb lett volna a nyugati oldalon maradni, ahol kisebb barlangok előtt lehorgonyozva lehet dingivel, vagy úszva a partra jutni. Így Meganisi észak-keleti oldalán találtunk egy kis öblöt, ahol lehorgonyoztunk és úsztunk, ugráltunk a hajóról a továbbra is meleg, tiszta tengerbe.
A horgony felhúzása után, továbbra is motorozva (szél híján) haladtunk Lefkas felé. A csatornát elérve beálltunk a sorba a sok hajó közé, amelyek szintén igyekeztek tankolni és kikötni a báziskikötőjükbe.
Természetesen itt is voltak, akik siettek és négyen hajót megelőzve borzolták egymás idegeit, de mi nem siettünk. A tankolás elég gyorsan haladt, a mólóra készített farkötelekkel tudtuk rögzíteni a hajókat a a feltöltés idejére. Egyszerre hat hajó tud így tankolni.
Már csak az utolsó kikötés és a check-out következett. Ez is, mint a check-in zökkenőmentes volt. Pakolás, vacsora és rövid alvás után hosszú autózás után értünk vissza Magyarországra.
Összefoglalva a tapasztalatainkat, Görögországban hajózni, vitorlázni jó! Kikötői díjak szinte nincsenek, az éttermek árai normálisak ( 20€/fő egy vacsora előétellel, ouzoval, vagy metaxával, főétellel és borral, vagy sörrel). Zakhyntos város egy kicsit drágább volt, és itt volt a legdrágább a kikötés is. A görög emberek kedvesek, több helyen is tudtunk helyiektől vásárolni olívaolajat, mazsolát. Amit tudni kell, hogy egy kicsit nomádabb a hajózás, mivel nincsenek marinák. Legtöbbször a hajón kell elintézni a tisztálkodást.
A tenger tiszta és meleg, a táj gyönyörű, szóval erősen ajánlott kipróbálni!
Amennyiben ajánlatot szeretne kérni görögországi hajózáshoz, kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.